ביום הראשון בבריאת העולם אלקים ברא את האור, אור זה היה אור אלוקי, עדיין לא נבראו שמש וירח, אלקים נתן שמות לאור ולחושך, לאור קרא יום, ולחושך קרא לילה בטרם ברא את המאורות, היה צריך להמתין ליום הרבעי שזה היום שבו הוא ברא את המאורות שהם השמש והירח, ואז לתת שמות לאור ולחושך, מכאן קבעו חכמים, שבעולמות הקודמים שברא אלקים לא היו זמנים, הרי ידוע שאלקים ברא עולמות והחריבם כך פירש גם הזוהר הקדוש, ובשל כך בתחילת הבריאה, העולם היה תוהו ובהו לפי המקרא. אפשר לשים לב שכמעט כל הבריאה נעשתה בשם אלקים, "ויאמר אלוקים" "ויעש אלוקים" "ויברא אלוקים" שם זה על פי הפרשנות הוא דין (מידת הדין) ושם הויה הוא מידת הרחמים (שם זה אסור לכתיבה הוא נקרא "הויה", היפוך אותיות "הויה" הוא השם) העולם נברא במידת הדין, גם האדם נברא בתחילה בשם אלוקים שזה דין, כמו שנכתב "ויברא אלוקים את האדם בצלמו" בסיום הבריאה נראה כאילו שהעולם נברא שנית, נאמר כך "אלה תולדות השמיים והארץ בהבראם ביום עשות ה" אלוקים ארץ ושמיים" כאו נוסף בצירוף לשם אלוקים גם שם "הויה" כמו שהזכרתי שם"הויה" הוא מידת הרחמים וכאן הקדים אלוקים מידת הרחמים למידת הדין, ומכאן ואילך כמעט בכל התורה מוזכרים שני שמות, הויה ושם אלוקים יחד, כששם הויה היא מידת הרחמים, ראשון ולאחר מכן שם אלוקים בצורה כזאת "הויה אלוקים" במקום יחיד בתורה מוזכרים שני שמות הויה רצופים, שנאמרו מידות הרחמים של אלוקים, אומרים זאת גם בתחנון בתפילה כל יום, "בויעבור ה" על פניו" נאמרים שני שמות "הויה" רצופים "הויה הויה" כשיש בניהם פסק (הפסק) הפסק זה מוכרח לעשותו, נזכרים כאן שני שמות "הויה" מכיוון שהוזכרו מידות הרחמים של אלוקים . אנו אומרים בחודש הסליחות" שה" הוא האלוקים" אומרים זאת בקול רם בכל חודש הסליחות
הויה=רחמים אלוקים=דין
ה" הוא האלוקים פירושו- בעל הדין הוא- בעל הרחמים - ה" הוא אחד ואין חס ושלום הרהור על זה ידוע שצד ימין האלוקים הוא חסד,צד שמאל הוא דין, אנו מבקשים בתפילה "הושיעה ימינך וענני" עניין הימין ידוע לכל, הימין הוא הצד הטוב שהוא החסד ולכן האדם גם צריך להשתמש בימין שלו ברוב הדברים, דוגמאות קטנות הושטת יד לשלום ביד ימין, הגבהת כוס קידוש חייבת להעשות ביד ימין ויש עוד הרבה לא ארחיב בעניין זה.
ישנם מקומות בסידורים שאפשר למצוא ליד שם אלוקים שם הויה או אפילו שניהם מחוברים יחד משתלבים אחד בתוך השני, מכיוון שבבריאת העולם, אלוקים תיקן את המידות רחמים שלו, שהם בלעדיות שלו, כמו שאנו אומרים בתפילה "אלוקים בעל הרחמים" ותיקן בנוסף עשר ספירות שהם תיקונים, לא אוכל להרחיב בעניין עשר ספירות כאן נושא מורכב ביותר, בתפילת הבוקר אנו אומרים כל יום "אתה הוא אחד קודם שבראתה העולם ואתה הוא אחד לאחר שבראתה את העולם" כמובן מי שמבין את עומק הדברים מבין למה התכוון הכתוב.
הויה=רחמים אלוקים=דין
ה" הוא האלוקים פירושו- בעל הדין הוא- בעל הרחמים - ה" הוא אחד ואין חס ושלום הרהור על זה ידוע שצד ימין האלוקים הוא חסד,צד שמאל הוא דין, אנו מבקשים בתפילה "הושיעה ימינך וענני" עניין הימין ידוע לכל, הימין הוא הצד הטוב שהוא החסד ולכן האדם גם צריך להשתמש בימין שלו ברוב הדברים, דוגמאות קטנות הושטת יד לשלום ביד ימין, הגבהת כוס קידוש חייבת להעשות ביד ימין ויש עוד הרבה לא ארחיב בעניין זה.
ישנם מקומות בסידורים שאפשר למצוא ליד שם אלוקים שם הויה או אפילו שניהם מחוברים יחד משתלבים אחד בתוך השני, מכיוון שבבריאת העולם, אלוקים תיקן את המידות רחמים שלו, שהם בלעדיות שלו, כמו שאנו אומרים בתפילה "אלוקים בעל הרחמים" ותיקן בנוסף עשר ספירות שהם תיקונים, לא אוכל להרחיב בעניין עשר ספירות כאן נושא מורכב ביותר, בתפילת הבוקר אנו אומרים כל יום "אתה הוא אחד קודם שבראתה העולם ואתה הוא אחד לאחר שבראתה את העולם" כמובן מי שמבין את עומק הדברים מבין למה התכוון הכתוב.
יהודה אדרי
YEHUDAGGG@walla.com
YEHUDAGGG@walla.com